בעצם בפרשה שלנו מתחילה התורה לכאורה כל המצוות בצורה רגילה לא מעמדים גדולים אלא תורה כפשוטו שטייעגן בלעז בעצם כל מה שלומדים בעולם הישיבות היום זה הכל הפרשה הזאת ידוע שמי שלומד ויוצא לו משהו מפרשת השבוע זה סימן טוב בעצם כמעט כל מי שלמד השבוע זה סימן טוב כי זה הכל נזיקין הכל
והפרשה מתחילה בדיני עבד עברי שאם קונים עבד עברי אפשר להחזיק בו רק שש שנים וצריך לתת לו תנאים טובים וידוע מה שמדברים שאת כל הפרשה הזאת שזה בעצם יסוד התורה התורה מתחילה עם פרשת עבד ומבארים שיש כאן עניין של זכויות האדם וכו' לדאוג לעבד שאפ' שהוא נמכר בגניבתו או שמיטה כמו שמבואר בקידושין שזה דירדור מוחלט להמכר לעבד עדיין העיקר זה לדאוג לו אבל אני חושב שאפשר להסתכל ע"ז הפוך בעצם מה קורה כאן עם שהיה 400 שנה בשיעבוד קשה מאוד פתאום הם יוצאים לחירות רואים מה זה להיות בן חורין מה הדבר הראשון שאומרים להם בתחילת המצוות כי תקנה עבד עברי וכו' מזעזע איך בכלל יכולים לשמוע את זה שהם ישעבדו אצלם אדם אפ' אם זה בכל התנאים וההטבות עדיין אחרי כל מה שעברו לכאורה הם היו אמורים לא להצליח לשמוע את זה בכלל וכאן רואים הפוך שבדיוק עם זה מתחילים וזה עוד מעלה של לשמור על זכויות האזרח וכו' זה תמוה מאוד ומה ההסבר בזה ולכאורה אפשר להסביר את זה ע"פ מה שאומרים שבמנחה של יום כיפור קוראים בתורה את פרשת עריות וכולם שואלים וכי זה הזמן לקרוא ע"ז במנחה של יו"כ הזמן אולי הכי קדוש בשנה אחרי יום של צום דרגות של מלאכים וכו' צריך לדבר על דרגות יותר גבוהות וכי זה הזמן עריות ומבארים בזה שזה בדיוק הזמן שאדם נמצא בדרגה כ"כ גבוהה דוקא אז צריך לדבר על שפלות הכי גדולה כדי שאחרי שירד מהדרגה לא יעבור ע"ז ושידע עד איפה אפשר להגיע ורואה את זה דוקא ברמה הכי גבוהה עד איזה שפלות אפשר להגיע ואולי זה גם הביאור כאן שדוקא כאן מיד אחרי שעברו את השיעבוד הזה וראו מה זה דוקא כאן להגיד להם איך להתייחס לעבד
אבל נראה לומר יותר מזה שכידוע דור המדבר היה בכאלה דרגות גבוהות כמו שאומר הזוהר שלא היה דור בכזה רמה גבוהה ולכן הם יכלו לנטרל את הרגשות שלהם עד כדי כך שאם התורה אומרת שאפשר לקחת עבד עברי בתנאים מסוימים אז אפשר לקחת עבד וזה לא משנה מה הם עברו וכמה קשה היה להם זה הדין וזהו וזה נראה לי שהתורה באה לומר בזה שדין עבד עברי נכתב ראשון בשביל להראות את גדולת דור המדבר שהיה אפשר לצוות אותם מיד דינים כאלה אפ' אחרי מה שעברו היות שזה התורה וזהו וא"כ זה ההפך ממה שנהוג לומר פה שהחידוש זה זכוית האדם אלא לומר את דרגתם כמובן חוץ מעצם העניין איך צריך לדאוג לעבד במובן הגשמי כמו המשפט שהגשמיות של השני זה הרוחניות שלי.
גוט שבעס' ישראל
על כל דבר פשוט צריך לחשוב הרבה